Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סעו לאט: מהן הסכנות הטמונות בנהיגה במהירות מופרזת?

סעו לאט: מהן הסכנות הטמונות בנהיגה במהירות מופרזת?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

מה הופך נהיגה במהירות מופרזת למסוכנת במיוחד, כיצד היא משפיעה על הנהג ובפרט, מה עשויות להיות תוצאותיה? בכתבה הבאה שלפניכם

ענת פלדמן

על פי משטרת ישראל, עבירת התנועה הנפוצה ביותר בקרב ישראלים היא נהיגה במהירות מופרזת ובארה"ב, כשליש מהתאונות נגרמות כתוצאה מנסיעה שכזו. מהן הסכנות הטמונות בכך, איך אפשר למתן את התופעה והאם היא בכלל משתלמת? 

סעו לאט: מהן הסכנות הטמונות בנהיגה במהירות מופרזת?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

עוד לפני שנענה על שאלות אלו, חשוב להבין את חשיבות ההחזקה בביטוח רכב מתאים ובפרט בזה של ביטוח מקיף. ביטוח זה כולל מגוון רחב של כיסויים ולמעשה, נותן מענה הולם במצבים שבהם נגרם נזק משמעותי לרכב עקב גניבה או תאונה למשל ומבטיח כי במקרה שבו תיקלעו לתאונה – עלות תיקון הרכב תכוסה על-ידי חברת הביטוח שבה אתם מבוטחים. בעוד שנהיגה במהירות מופרזת יכולה אף לגרום לנזקים נוספים לרכוש דוגמת פגיעה בתמרורים או בשלטים, בגדרות וכיוצא בזה, ביטוח מקיף לרכב הכולל בתוכו ביטוח לצד ג', צפוי להגן עליכם גם מפני תביעה מסוג זה.

כעת ולאחר שהצטיידתם באחד והבנתם את חשיבתו, כדאי שתכירו את הסכנות הטמונות בנהיגה במהירות ומופרזת, מדוע עליכם להימנע ממנה וכיצד בעצם צפוי ביטוח זה לסייע לכם ברגע האמת. 

מרחק תגובה

זמן העצירה של הרכב תלוי בשני גורמים: הגורם האנושי, האחראי לזמן שעובר עד לרגע שבו הבחין הנהג כי קיים הצורך לעצור והחל ללחוץ על דוושת הברקס, וזמן הבלימה – הזמן שבו לוקח לרכב לבלום מרגע הלחיצה על הדוושה. 

זמן התגובה תלוי בגורמים רבים: כמה זמן לקח לנהג להבחין שעליו לבלום וכן האם הוא עסוק למשל בדברים אחרים כמו שיחה או התעסקות עם הטלפון – המגדילה פי 10 את הסיכוי לתאונה, מניעת אסונות במושב האחורי, שליחת מסרונים או פשוט עייפות – כל אלו יובילו לזמן תגובה ארוך ולעיבוד מידע איטי יותר מאצל נהג עירני ומרוכז בנהיגה. גם הגיל יכול לתת את אותותיו ונהג מנוסה עלול להגיב לאט יותר, רק כי תגובותיו איטיות בהשוואה לכזה צעיר. 

כך או כך, למהירות יש תפקיד מכריע בקביעת זמן התגובה. כאשר הנהג עירני וממוקד, זמן התגובה ינוע בין ¾ שנייה לשנייה ובזמן זה, הרכב ממשיך לנסוע במהירות קבועה מבלי שנעשית כל פעולה כלל. המרחק שאותו עובר הרכב בזמן הזה הוא מרחק התגובה. במהירות 50 קמ"ש, מרחק התגובה יעמוד על קצת פחות מ-14 מ' כאשר ב-100 קמ"ש, מרחק התגובה מכפיל את עצמו ועומד על כמעט 28 מטר.

מרחק בלימה

גם מרחק הבלימה מושפע ממספר גורמים כאשר העיקריים שבהם הם מצב הצמיגים והבלמים, מצב הדרך ומהירות הרכב. 

במצב שבו הצמיגים או הבלמים שחוקים, מרחק הבלימה יתארך. מצב הדרך משפיע אף הוא על מרחק הבלימה כך שבדרך רטובה או בוצית למשל, אחיזת הגלגלים בכביש אינה טובה ומרחק הבלימה יתארך. הגורם המשפיע ביותר על מרחק הבלימה הוא בסופו של דבר המהירות ההתחלתית. לרכב ייקח זמן רב יותר להאט מהמהירות הראשונית ועד לאפס – מהירות העצירה, וככל שהיא תהיה גבוהה יותר, כך זמן הבלימה יהיה ממושך יותר ומרחק הבלימה ארוך יותר.

מתי למעשה הופכת המהירות למסוכנת?

מהירות מסוכנת אינה רק כזו העולה על הגבלת המהירות הקבועה בחוק לאותו קטע כביש ולעיתים, גם נסיעה בטווח המהירות המותר נחשבת לכזו מסוכנת. כך למשל במקרים שבהם תנאי הדרך קשים – כשהראות לקויה או הדרך חלקלקה, זמן העצירה מתארך משמעותית ומכאן שיש להאט את מהירות הנסיעה.

נסיעה במהירות מופרזת: רווח והפסד

מדוע נהגים רבים נוסעים במהירות שכזו? כי הם עצבניים, ממהרים, לא שמים לב או חסרי סבלנות. יחד עם זאת, יש לזכור כי גם אם מדובר בדרך ארוכה ובמהירות גבוהה, ההבדל בזמן ההגעה לא יעלה על דקות בודדות שכן זמן הנסיעה נקבע לא רק על-ידי מהירות הנסיעה אלא גם על-ידי שיעור הפקקים, פעילות הרמזורים וההאטות הנדרשות – ואלו לא ישתנו אם בקטעים שבהם מתאפשר, תאיצו מעבר למותר, או הרצוי. במילים אחרות – אין כאן רווח.

ומה לגבי ההפסד?

בואו נתחיל דווקא מההפסדים הברורים פחות. ראשית, אם הסיבה למהירות היא עצבנות כביש, הרי כבר פגעתם בעצמכם: עצבנות, לחץ ודחק אינם טובים לבריאות או למצב הרוח. שנית, הנסיעה במהירות גבוהה מעלה באופן ניכר את סיכוייכם לפגוע בעצמכם ובסובבים אתכם. ניקח למשל הולכי רגל: אם רכב פוגע בהם במהירות של 60 קמ"ש, בסך הכל 10 ק"מ מעל המותר בשטח עירוני – סיכויהם לשרוד את התאונה נמוך מ-10%, לעומת כזה של כ-90% אם הרכב הפוגע נוסע במהירות של 20-30 קמ"ש. הדבר נכון לא רק להולכי רגל ואפילו לא רק לרוכבי אופניים וקורקינטים – ככל שמהירות הנסיעה עולה, כך הסיכוי להיות מעורב בתאונה עולה, הסיכוי לאבד את השליטה על הרכב עולה גם כן ואם כבר נקלעתם לתאונה – גם הסיכוי לנזק ולתאונה קטלנית עולים במידה ניכרת.

זאת ועוד, ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך תבזבזו יותר דלק ותיצרו זיהום אויר גבוה משמעותית. במידה ותיתפסו, תרגישו זאת היטב גם בכיס ובנוחות שכן נסיעה במהירות מופרזת יכולה לעלות לכם בקנס, באיבוד רישיון זמני, בקבלת נקודות חובה או שתידרשו לעלות למשט תעבורתי שבו העונשים יכולים להיות אף כבדים יותר.

אם כן, קיים יחס ישיר בין מהירות הנסיעה ומידת הסכנה. בשעה שנסיעה במהירות מופרזת מסוכנת גם לכם וגם לסובבים אתכם אין באמת סיבה לנסוע מהר, בפרט כי זמן ההגעה ליעד לא יתקצר באופן משמעותי. לכן, הקפידו לנסוע בזהירות, בטחו את עצמכם בביטוח רכב לכל מקרה שלא יהיה ושמרו על עצמכם ועל יקיריכם – חייכם וחייהם שווים יותר.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...
כיצד מתמודדים עם דיסגרפיה?
ישנם ילדים אשר מתמודדים עם קשיים בכתיבה. קשיים מעין אלה...
תפקידו של עורך דין ליקויי בניה
בניה לקויה גורמת לנזק רב ולעגמת נפש רבתי. קודם כל,...
לימודי כדורגל בדרך מקצועית ומהנה
הילדים שלכם לא מפסיקים לדבר איתכם על כדורגל? ברור לכם...