Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

נוגד חמצון אלפא: יתרונותיו הבריאותיים של ויטמין E

נוגד חמצון אלפא: יתרונותיו הבריאותיים של ויטמין  E
קרדיט לתמונה: Shutterstock

ויטמין E או בשמו האחר – אלפא טוקופרול, הוא ויטמין בעל סגולות רפואיות רבות וחשובות. מהם תפקידיו העיקריים בגוף והיכן ניתן למצוא אותו במזון? הנה כל מה שכדאי לדעת על נוגד החמצון מספר אחת 

רויטל מור

רובינו מכיר את ויטמין C ולא מעט גם שמעו על ויטמין D אבל מה בנוגע לויטמין E? גם לו, כמו ליתר הויטמינים והמינרלים הקיימים, תפקיד חשוב בקיום תהליכים רבים בגוף ובהגנה עליו. מהם אותם הויטמינים והמינרלים בעצם? 

נוגד חמצון אלפא: יתרונותיו הבריאותיים של ויטמין E
קרדיט לתמונה: Shutterstock

ויטמינים הם קבוצת חומרים אורגניים שהגוף זקוק להם כדי להתקיים אך אינו יודע לייצר בעצמו ומכאן שקבלתם היא בעיקר ממקורות מזון שונים ובמצבים שבהם נוצר חוסר, ניתן לקבלם גם ממקורות חיצוניים דוגמת תוספים ייעודיים, שיסייעו בהשלמתם. יוצא דופן אחד בקבוצה זו הוא ויטמין D, שאמנם הגוף יודע לייצרו מאור השמש אך אורח החיים המודרני בשילוב עם השימוש הנרחב בקרם הגנה מפני השמש יוצר חוסר הדורש השלמה. חומרים נוספים, לא אורגניים, שהגוף זקוק להם ואינו יודע לייצר בעצמו הם המינרלים. לכל ויטמין ומינרל תפקיד שונה בגוף וביחד, כאשר הם מסופקים במידה הנכונה, הם מאפשרים לו לפעול במיטבו.

אז מהו חלקו של ויטמין E בקבוצת ויטמינים חיוניים זו ומהי תרומתו לשמירה על תפקודו התקין של גופינו? הנה כמה מיתרונותיו הבריאותיים הבולטים של ויטמין האלפא.

בין שומן למים

חלוקה בסיסית בין סוגי ויטמינים שונים היא לכאלו המסיסים בשומן ואחרים המסיסים במים. מדוע חלוקה זו חשובה בעצם? 

הסיבה לכך היא שהגוף אינו אוגר ויטמינים מסיסים במים וכאשר הוא מזהה עודף מויטמינים אלו – הם יופרשו החוצה באמצעות השתן. ויטמינים מסמסים בשומן לעומת זאת, כן נאגרים בתאי הגוף. חשוב להבחין בין שני סוגי ויטמינים אלו שכן כולם נחוצים לגוף אך בכמות מדודה ובדיוק כמו שחוסר יכול לפגוע בנו, כך גם עודף יכול. במקרה של ויטמינים מסיסים במים, לא קיים סיכוי להגיע למצב של עודף אך כאשר מדובר בכאלו הנאגרים בגוף – הסיכוי קיים, אם כי מזערי. ויטמין E נכלל בין אלו המסיסים בשומן ולכן חשוב ליטול ממנו במידה, רצוי לאחר התייעצות עם רופא.

מי צריך ויטמינים?

מחסור בויטמין E בעולם המערבי הוא נדיר מאוד. פגים אשר נולדו במשקל נמוך במיוחד יטו לסבול ממחסור בו. בנוסף, ישנן מספר מחלות תורשתיות המתאפיינות במחסור בויטמין זה ואנשים אשר סובלים מדלקות כרוניות במעיים, דוגמת קרוהן או קוליטיס עלולים לסבול אף הם ממחסור משמעותי בו. 

כיום ניתן להתמודד עם מחסור זה גם על-ידי נטילת כמוסות ייעודיות קיימות אך מומלץ להכיר כי צריכתו דרך הפה, עלולה לגרום לתופעות לוואי ובמידה ומינונו גבוה מהרגיל. בין תופעות הלוואי המוכרות: בחילה, עייפות, טשטוש הראייה, כאבי בטן וכאבי ראש. 

כמו כן, אנשים המצויים טרם ניתוח או כאלו הסובלים ממצבים רפואיים קודמים דוגמת סוכרת מסוג 2, בעיות קרישת דם ועוד – חייבים להתייעץ עם רופא לפני התחלת או המשך נטילת ויטמין E. 

מה תפקידו של ויטמין E בגוף?

ויטמין E, בדומה לרוב הויטמינים הקיימים, לוקח חלק פעיל בתהליכים רבים. שניים מהמרכזיים שבהם הם היותו חלק מקבוצת חומרים אנטי-אוקסידנטים, אשר נלחמת ברדיקלים החופשיים הנוצרים בגוף ומונעת מהם לגרום נזק והיותו שומר על לחלוחיות הרקמות. מוצרים רבים המיועדים לשמור על העור והשיער משתמשים בויטמין E כתוסף המגן על העור מפני פגעים סביבתיים דוגמת קרינת שמש וזיהום אוויר. 

תפקידים חשובים נוספים של ויטמין E נוגעים דווקא לראייה ולמערכת העצבים, בהם הוא עוזר בהעברת מסרים חשמליים בתאי העצב ומגן על העין במצבי תחלואה שונים.

מקורות לויטמין E

ארבעת המזונות המכילים ויטמין E בכמות הגבוהה ביותר הם אגוזי לוז, צנוברים, גרעיני חמניות ותרד מבושל. מלבד מקורות אלו, ויטמין E נמצא גם בשלל פירות, ירקות, אגוזים וזרעים אחרים. ללא גורמים נוספים, מחסור בו בקרב מרבית האוכלוסייה הוא נדיר ביותר אך יחד עם זאת, במחלות שבהן קיים סיכון לספיגה ירודה של שומנים, קיים גם סיכוי להיווצרות חוסר בו. 

המחקרים הנוגעים ליעילותו של ויטמין E במצבי תחלואה שונים אינם חד משמעיים. ישנם מחקרים המעידים על יעילותו במניעת מחלות לב אך אחרים מראים כי יתכן והוא עשוי לגרום דווקא לסיכון מוגבר לדימום פנימי, במיוחד בקרב אלו הנוטלים מדללי דם. גם לגבי מחלות אחרות עדיין לא קיימים ממצאים חד משמעיים המראים את יעילותו במניעת מצבים שונים או לפחות, טרם הוכחו.

לסיכום, ויטמין E הוא נוגד חמצון חזק אשר בשילוב עם אנטי אוקסידנטים נוספים, תורם לבריאות הגוף והעור. כיוון שהוא מסיס בשומן ונאגר בגוף, יש להיזהר ממצבים של צריכת יתר שלו ובכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רופא טרם נטילתו כדי למנוע תגובה בין-תרופתית במצבי מחלה קיימים שונים. 

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...
כיצד מתמודדים עם דיסגרפיה?
ישנם ילדים אשר מתמודדים עם קשיים בכתיבה. קשיים מעין אלה...
תפקידו של עורך דין ליקויי בניה
בניה לקויה גורמת לנזק רב ולעגמת נפש רבתי. קודם כל,...
לימודי כדורגל בדרך מקצועית ומהנה
הילדים שלכם לא מפסיקים לדבר איתכם על כדורגל? ברור לכם...