Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

חימום תת רצפתי מבוסס מים

חימום תת רצפתי מבוסס מים
קרדיט עולם החימום

יחסית למדינות אירופה או למדינות צפון אמריקה, שאיתן אנחנו נוהגים להזדהות במובנים רבים, האקלים הישראלי נחשב לאקלים קיצוני למדי. בעונת הקיץ – אנחנו נמסים מחום, נעים ממזגן למזגן וממאוורר למאוורר, בעוד שעונת החורף, משום מה, מצליחה להפתיע אותנו, בכל שנה מחדש. למרות, שלכאורה, מרבית ימי החורף הישראלי אינם מלוות בסערות, גשם ורוחות (לא חורף אירופאי במלוא מובן המילה), האוויר עצמו קר, וכתוצאה מכך, אנחנו נאלצים לחמם את הבית באמצעים שונים, כדוגמת מזגנים, חימום תת רצפתי, תנורים הפועלים על חשמל וכן הלאה. לכל אחת משיטות החימום הללו יתרונות וחסרונות משלה, אבל, בשורה התחתונה, הן, כולן, משמשות אותנו, מי יותר ומי פחות, בחימום חדרי הבית או הדירה.

חימום תת רצפתי מבוסס מים
קרדיט עולם החימום

הבעיות העיקריות של אמצעי החימום השונים

מרבית אמצעי החימום ניחנו בחסרון אחד לפחות. למשל, המזגנים מייבשים את האוויר, ולכן, עלולים לגרום בעיות של יובש בדרכי הנשימה ובעור, בעיקר אצל תינוקות ואנשים מבוגרים מאד, תנורי הספירלות הפועלים על חשמל נחשבים ללא בטיחותיים, ובכל חורף, אנחנו קוראים על לא מעט מקרים שבהם, בשל תנור כזה, פרצה דליקה, שלפעמים – אף מסתיימת לא רק בנזקים לרכוש, אלא גם גובה חייהם של אנשים. אולם, מלבד אותם חסרונות פרטניים הייחודיים לכמעט כל אחד מאמצעי החימום הנפוצים כיום (ותכף תבינו גם את השימוש במילה "כמעט"), קיים עוד חסרון נוסף, המשותף להם.

עקרון פיזיקאלי בסיסי, שאותו מכיר כל ילד שלמד טבע בכיתה ד', גורס כי חום עולה למעלה. מה שאומר, שאם המזגן שלכם פולט את האוויר החם (והמייבש, בל נשכח) בגובה 90 ס"מ, כל הנפח של החדר שנמצא מתחת לגובה הזה, ימתין עד שהאוויר החם העולה למעלה יסיים למלא את נפח החלל העליון, ורק אז, יגיע גם לנפח החלל התחתון של החדר. גם הפניה של פתחי האוורור של המזגן כלפי מטה מסייעת רק מעט מאד. מה, שבעצם, גורם לכך שרצפת החדר תישאר קרה למדי, גם כאשר מרבית האוויר בחדר יהיה חם.

תופעה זו מוכרת במיוחד לאנשים הגרים בבית שצמוד לקרקע. היא, אולי, פחות מוכרת לאנשים הגרים בדירה בבניין ו"נהנים" מרצפה חמה יותר, המושפעת מהאוויר החם העולה למעלה בזכות המזגן של השכנים שמתחתיהם.

חימום תת רצפתי

במשך עשרות שנים התרגלו אנשים לתכתיב הפיזיקאלי הנ"ל ולעובדה, שאם הם רוצים רצפה חמה בחורף, הם יצטרכו להשתמש לשם כך בשטיח. במיוחד, סבלו מהצורך בשטיחים לחימום הרצפה הקרה, אנשים בעלי רגישויות בדרכי הנשימה, הורים לילדים קטנים ואנשים המגדלים חיות מחמד – שלושה מגזרים שהיו מעדיפים להשתמש בשטיחים פחות ככל שניתן. המצאתו של החימום התת רצפתי, למעשה, פתחה פתח לעידן חדש של חימום הבית- מהרצפה ועד התקרה, והיא נחשבת, כיום, לצורת החימום היעילה, הבטוחה והחסכונית ביותר.

איך זה עובד?

מערכת חימום תת רצפתי פועלת באמצעות תשתית של צינורות ייעודיים המונחת מתחת לרצפת הבית. תשתית הצינורות מחוברת למקורות חום מהסוגים השונים הממוקמים מחוץ לכותלי הבית. מקורות החום האפשריים עשויים להיות משאבת חום, תנורי גז או תנורי סולר, אשר תפקידם להזרים לתשתית הצינורות מים חמים, אשר חומם מחמם את הרצפה ואת חלל הבית בצורה יעילה. בבתים בעלי יותר ממפלס אחד, תשתית החימום התת-רצפתית מחולקת למספר מעגלי צנרת נפרדים ששטחם כ-12-15 מ"ר, והם מחוברים למרכזיה הממוקמת בכל אחת מהקומות שבבית. במקרה כזה, כל אחת מהמרכזיות תחובר ישירות למקור החום השייך לאחד מהסוגים שאותם הזכרנו קודם.

מה חשוב לבדוק כאשר בוחרים להתקין מערכת חימום תת רצפתי?

כפי שצוין קודם, במערכת מורכבת מתשתית הצינורות, מהמרכזיות וממקור החום. יכולנו לתת לכם כאן לא מעט הסברים שונים על כיצד בודקים ומוודאים שהמדובר בצינורות איכותיים ואמינים הנושאים תווי תקן אוניברסאליים (כדוגמת הצנרת בעלת חמש השכבות מבית AIRFOSS SWISS, למשל), או כיצד בוחרים את מקור החום האופטימאלי המתאים לכם מבין כל הסוגים הקיימים כיום בשוק. יכולנו להכביר מילים אינספור על כך, אבל, היות ואנחנו מאמינים שכל איש מקצוע צריך להתמחות בתחומו-הוא, לא נעביר לכם כאן הרצאה על חומרים או תקנים, אלא ניצור עבורכם את קיצור הדרך האופטימאלי – בחירת החברה המתאימה שתבצע את ההתקנה.

כיצד בוחרים את החברה המבצעת?

גם כאן, כמו בתחומים רבים אחרים, לחברות המבצעות את התקנת תשתיות החימום התת-רצפתי ישנה העדפה לשימוש במוצרים ובחומרי גלם ספציפיים. כתוצאה מכך, במקביל לבחינת התמחותה, כישוריה וניסיונה של החברה המבצעת את ההתקנה, חשוב לוודא גם כי היא עושה שימוש במותגים מוכרים וידועים, הנושאים תווי תקן מוכרים בעולם (למשל, תו התקן הגרמני skz הנחשב לתו התקן המחמיר בעולם בתחום זה). השימוש בציוד ובחומרי גלם ירודים ובשירותיה של חברה שאינה מתמחה בתחום מערכות החימום התת רצפתי, אמנם, בטווח הקצר, עשוי להוזיל עלויות, אולם, בטווח הרחוק, הוא עלול לשוב אליכם כבומרנג ולגרום לכם להוצאות גדולות בהרבה יותר מהמקוריות.

המאמר נכתב באדיבות חברת עולם החימום, אחת מהחברות הוותיקות והמובילות בישראל בתחום מערכות חימום תת רצפתי מבוססות מים. החברה משווקת את משאבות החום המתקדמות בעולם של מותגי היוקרה מיצובישי וסמסונג, ופועלת בטכנולוגיה הנחשבת לחדישה ביותר בעולם. במהלך שנות פעילותה, תכננה וביצעה החברה פרויקטים שכללו התקנות מערכות חימום בשוק הפרטי ובשוק התעשייתי. כיום, מבצעת חברת עולם החימום פרויקטים מהמורכבים ביותר מבחינת דרישותיהם ומציעה פתרונות חימום יעילים למוסדות ציבור, עסקים, כמו גם לבתים פרטיים.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...
כיצד מתמודדים עם דיסגרפיה?
ישנם ילדים אשר מתמודדים עם קשיים בכתיבה. קשיים מעין אלה...
תפקידו של עורך דין ליקויי בניה
בניה לקויה גורמת לנזק רב ולעגמת נפש רבתי. קודם כל,...
לימודי כדורגל בדרך מקצועית ומהנה
הילדים שלכם לא מפסיקים לדבר איתכם על כדורגל? ברור לכם...