Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הנגשת בית בחיפה באמצעות שיפוץ

הנגשת בית בחיפה באמצעות שיפוץ
צילום pixabay

לאחרונה פורסם כי נשר, אחותה הקטנה של חיפה ועיר הנחשבת לפורצת דרך בתחום קידום הנגישות לבעלי מוגבלויות במרחב העירוני, לוקחת כעת את נושא ההנגשה צעד אחד קדימה ומקדמת פתיחה של קבוצת תושבים פעילים חברתית המעוניינים לפעול ולקדם את נושא הנגישות בעיר.

לא הגיע הזמן שגם אחותה הגדולה של נשר תצטרף למהלך?

עד שזה יקרה, נוכל לייעץ לכם כיצד להתחיל את תהליך הנגשת המרחב הפרטי באמצעות שיפוץ, כיצד להתמודד עמו בצורה יעילה וכיצד לקבל סיוע כספי עבורו. מומלץ לקחת את הטיפים בחשבון גם לפני מעבר לבית חדש או לפני שיפוץ הבית הקיים, מכיוון שתכנון מקדים ומחשבה לטווח ארוך יוכלו לסייע לכם לחיות בבית מונגש למשך שנים רבות.

הנגשת המרחב הפרטי – מה חשוב לדעת?

הבשורות הטובות הן שישנן הרבה התאמות שניתן לעשות, רובן מדויקות מאוד ואינן פוגעות באסתטיקת הבית, כאשר כל מקרה הוא לגופו וכל שיפוץ יכול להיות מותאם בדיוק לצרכים של בעל המוגבלות, בין אם מדובר בלקויות חושיות (ראייה או שמיעה), לקויות פיזיות המצריכות התניידות עם כיסא גלגלים או קביים, או לקויות קוגנטיביות.

באם אין במשפחה מישהו בעל לקות דומה, מומלץ לכל הפחות לתכנן יחידת אירוח או חדר מרווחים ונגישים עבור קרוב משפחה מבוגר בעל קושי בהתניידות עצמאית. חשבו גם על עצמכם בעוד כמה שנים, כאשר הילדים יעזבו את הקן ותרצו לנוע יותר בנוחות ללא מכשולים במרחב. מומלץ להתייעץ עוד היום עם קבלן שיפוצים בחיפה שיסייע לכם לתכנן את הבית המונגש הראוי לצרכים שלכם ושל דיירי הבית, כדי שאיכות חייכם תשתפר לאין ערוך.

צילום pixabay

אילו התאמות יש לבצע?

  • התאמות ללקויי שמיעה: עבור לקויי השמיעה, לרוב יהיה מדובר בעזרים מיוחדים שיש להתקין בבית ולאו דווקא שיפוץ. יש עזרים שיכולים למשל, לגרום למנורה להבהב כשמצלצלים בדלת או בטלפון, כשנשמעת אזעקה וכו'. עבור לקויי שמיעה בעלי מכשיר שמיעה ישנן טלוויזיות שמסוגלות לשדר את פס הקול בתדר מיוחד המתחבר למכשיר שלהם. מומלץ גם להקדיש קיר עבור תקשורת עם שאר דיירי הבית באמצעות לוח מודעות, צבע מגנטי או קיר-גיר, עליהם ניתן להשאיר מסרים לשאר דיירי הבית.
  • התאמות ללקויי ראייה: עבור לקויי ראייה אחד העקרונות החשובים הם יצירת הבדלה בין אזורים או אלמנטים בבית כדי שיוכלו לזהותם על ידי מישוש או שמיעה. למשל, במטבח או בחדר הארונות ניתן להתקין ידית שונה למגירות, או להבדיל ביניהן בעזרת טקסטורות שונות או מספרים מובלטים. לכבדי ראייה המסוגלים לראות מעט ניתן להבדיל באמצעות צבעים בין החדרים. הבית צריך להיות מתוכנן כך שיהיה חזרתי וברור, ויש לשלב בו פתרונות חכמים שניתן להפעיל בקלות על-ידי אפליקציה שתשלוט על המכשירים והמנגנונים בבית.

בנוסף, יש לתכנן את השליטה באלמנטים יומיומיים כך שתהיה פשוטה וקלה, כמו הדלקה נוחה של דוד החשמל, שימוש קל במכונת הכביסה, חלוקה לרוחב של המקרר והמקפיא, הנגשה של שקעי החשמל, מכשירים חשמליים ומנגנוני שליטה שונים כמו הפעלה של תריסים חשמליים וכיו"ב.

התאמות ללקויי תנועה

ההתאמה ללקויי תנועה ובעלי מוגבלויות פיזיות מתחלקת לפנים הבית ולשטח מחוץ לו. השטח ציבורי-חיצוני של דירת מגורים חייב להיות נגיש על פי החוק. חייבות להיות בו רמפות, מאחזי יד, דלתות רחבות ותיבות דואר בגובה מותאם. מעלית הבניין חייבת להיות נגישה לכבדי ראייה ומתניידים בכיסאות גלגלים. אם יש מקלט, בריכה או מועדון ציבורי בשטח גם הם חייבים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלויות, על פי חוק. כיום, אדם שקונה דירה חדשה מקבלן אמור לקבל אותה כאשר כל השטח החיצוני שלה נגיש.

שער החצר או הבניין צריך להיות ברוחב 80 ס"מ לפחות, חשמלי ובעל כפתור הפעלה הנמצא בטווח ההגעה של הדייר בעל הליקוי. שביל הכניסה צריך להיות ברוחב של 1.30 מ' לפחות, ממשטח אחיד וקשיח ללא רווחים ומכשולים העולים על 2 ס"מ ובגוון שונה ובולט משאר הגוונים בחצר כדי שיהיה ניתן להבחין בו.

לפני שניגשים להנגשת המרחב הפנימי הפרטי, מומלץ לפנות לאדריכל או מעצב פנים, וכן להתייעץ עם מומחה נגישות ואנשי מקצוע רפואיים כמו רופא או מרפא בעיסוק. המרפא בעיסוק למשל, יודע לתכנן קדימה וייקח את עתידו הגופני של הדייר בעל הלקוח בחשבון בעת תכנון הבית להנגשה.

דלת הכניסה הראשית של הבית צריכה להיות ברוחב 90 ס"מ לפחות ומומלץ להתקין בה מנגנון פתיחה באמצעות מנעול חשמלי, אפליקציה או מנגנון מגע שתמנע הפעלת כוח מיותר בעת הפתיחה. החלק הפנימי של כל דירה המחויב להיות נגיש לאנשים עם מוגבלויות על פי החוק הוא הממ"ד, זאת על פי הנחיות פיקוד העורף. המשמעות בסך הכל היא שפתח הדלת חייב להיות בגודל של 90 ס"מ ומעלה, ושלא תהיה מדרגה בכניסה.

הנגשת חדרים בבית על-פי שימוש

מדרגות: במקומות בהם יש מדרגות ניתן להתאים מעלון. ישנם שני סוגים של מעלונים לבית: מעלונים אנכיים, הכמעט זהים למעלית ומעלוני מדרגות – מעין כסא המתלבש על מעקה המדרגות, אשר דורש מעקה חזק וקיר חזק שיתמכו במערכת.

ריהוט: המתניידים בכסא גלגלים זקוקים פחות להתאמה מיוחדת של הריהוט לבית. הם זקוקים רק לשולחן אוכל ושולחן משרדי שיהיו נגישים, כלומר שכסא הגלגלים יוכל להיכנס מתחתם. בדרך כלל הם יצטרכו להיות בגובה של כ-65 ס"מ. עבור אדם שאינו בכסא גלגלים אך מוגבל בניידות ומתקשה לשבת או להתרומם יש להקפיד על ריהוט עם מאחזי יד, וכן לדאוג לכך שלא יהיה נמוך מדי, בגובה של 45-50 ס"מ.

חדר שירותים: על גובה האסלה להיות לפחות 45 ס"מ מהרצפה, כשמרכזה הוא 50 ס"מ מהקיר. על הקיר צריך להיות מאחז אופקי ואנכי ויש לשמור על מרווח של 80 ס"מ לפחות מהקיר הנגדי.

חדר האמבטיה: פתח הדלת חייב להיות ברוחב של לפחות 90 ס"מ. מטעמי בטיחות, הדלת צריכה להיות דלת הזזה או דלת הנפתחת החוצה. הפרט המשמעותי ביותר בחדר האמבטיה הוא מקלחת שניתן להתגלגל אליה עם כסא גלגלים, בגודל מינימלי של 1.20 מ' על 1.20 מ'. מומלץ להתקין במקלחת כיסא מותאם או ספסל מתקפל וכן מאחזי יד להקלת ההתניידות. כל גבהי הברזים, הסבון ועמדת הטוש צריכים להיות מותאמים לגובה הרצוי.

אלמנט חשוב במקלחת הוא ריצוף שאינו מחליק. כל נפילה לקשיש או מוגבל בתנועה כל נפילה יכולה להיות סיוט, ולכן הריצוף חייב להיבחר להיות תוך שמירה על מקסימום פונקציונליות ובטיחות. מובן שגם הכיור צריך להיות נגיש, כאשר הגובה של חלקו העליון צריך להיות כ-75 ס"מ וגובהו התחתון צריך להגיע לכ-65 ס"מ, כדי שכסא הגלגלים יוכל להיכנס. מומלץ להתקין ברז אוטומטי המופעל באמצעות חיישן או בעל ידיות מנוף (ובכל מקרה לא ידיות פרח שיש לסובב באמצעות הפעלת כוח).

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...
כיצד מתמודדים עם דיסגרפיה?
ישנם ילדים אשר מתמודדים עם קשיים בכתיבה. קשיים מעין אלה...
תפקידו של עורך דין ליקויי בניה
בניה לקויה גורמת לנזק רב ולעגמת נפש רבתי. קודם כל,...
לימודי כדורגל בדרך מקצועית ומהנה
הילדים שלכם לא מפסיקים לדבר איתכם על כדורגל? ברור לכם...
­­­חול לחתולים- כל מה שכדאי לדעת
חתול הוא אחד מחיות הבית הוותיקות והאהובות על בני האדם....
צרכים שונים של גופי חימום
המציאות של היום והתפתחות הטכנולוגיה מאפשרות איכות חיים גבוהה לרוב...
רוצים ליהנות מאטרקציות בצפון בחורף? הנה כל מה שחשוב לדעת
מי לא אוהב לטייל? טיולים הם אחד הדברים הכי מהנים...
מחפשים שירותי AI לעסק? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת!
עולם הבינה המלאכותית הולך וצובר תאוצה בלתי פוסקת בשנים האחרונות,...
הרמת חומרים ומטענים כבדים בצורה אנכית ואופקית
מנוף הרמה הוא ציוד חיוני בתעשיות הבנייה, הייצור והלוגיסטיקה, המיועד...
ליישר את הסביבה הפיזית עם זהות המותג וערכיו
עיצוב חללים מסחריים כרוך בגישה מיוחדת המשלבת פונקציונליות עם אסתטיקה...
הפיתוח וההתחדשות של אזורים עירוניים
עו"ד התחדשות עירונית ממלא תפקיד מכריע בנוף המשפטי המורכב סביב...
תחומים משפטיים הנוגעים ליחסי משפחה
עורך דין לדיני משפחה מתמחה בתחומים הנוגעים ליחסי משפחה, ומציע...
מחפשים דירה דיסקרטית? מה עומד מאחורי הטרנד החושני הזה?
אתם יכולים לעבור ליד דירה דיסקרטית כל יום מבלי לחשוד...