Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

אילן קצ'נס על מיזוג חברות: "פיתרון יעיל גם לעסקים קטנים"

אילן קצ'נס על מיזוג חברות: "פיתרון יעיל גם לעסקים קטנים"
"כושר המיקוח משתנה לטובת החברות". אילן קצ'נס (צילום: יח"צ)

למרות שתהליך של מיזוג חברות נשמע כמו מהלך של חברות ענק ותאגידים, מסתבר שהוא מתאים גם לחברות קטנות שנמצאות במשבר. ביקשנו ממומחה האסטרטגיה העסקית אילן קצ'נס להסביר לנו על מיזוג וכיצד הוא יכול לסייע לעסקים במשבר

מיכל לוי | 22/09/2019

בעולם העסקי הסוער של ימינו, בעלי חברות צריכים להיערך גם לימים קשים יותר, שבהם החברה עולה על שרטון ולא ברור לאן היא מתקדמת. חברות רבות מגיעות לרגעי משבר במהלך דרכן, ויש כאלה שלא מצליחות להתגבר עליהן ונמצאות על סף סגירה.

עם זאת, העולם העסקי מאפשר כמה פתרונות לחברות במשבר, וכדאי להכיר אותם. ישבתי לשיחה עם מנכ"ל "עוץ לי אסטרטגיה עסקית" אילן קצ'נס, שמשתמש בשיטות ניהול חדשניות כדי לסייע לחברות שנמצאות במשבר. אחד מהפתרונות היעילים והטובים ביותר לשיטתו, הוא מיזוג של שתי חברות או יותר, לחברה אחת.

אילן, מה זה בעצם מיזוג חברות?

"מיזוג חברות הוא מהלך שבו חברה אחת קולטת חברה שניה, והחברה השנייה למעשה מפסיקה להתקיים כיישות עצמאית", מסביר הגאון הפיננסי אילן קצ'נס. "בעלי החברות עושים זאת כדי ליהנות מהיתרונות ומהרווחים העתידיים הצפויים מהמהלך. מנהלי החברות מאמינים שנכסי החברה שמתמזגת לתוך החברה הראשונה, יניבו תשואה גבוהה יותר לאחר המיזוג", הוא טוען.

אנחנו שומעים הרבה על מיזוגים של חברות ענק. הליך מיזוג מתאים גם לחברות קטנות?

"ברור", מדגיש אילן קצ'נס ומצרף דוגמא של שתי חברות שהוא סייע למיזוג שלהן. "לפני זמן לא רב סייעתי לחברת הובלות שהייתה מצויה בקשיים, להתמזג  עם חברת הסעות", מספר הקוסם העסקי, "בעזרת המיזוג שליוויתי, הצלחנו ליצור הסכמים חדשים עם קבלנים, כגון מוסכים, כדי להוזיל את עלויות הטיפולים והחלפים, ואיחדנו את הלקוחות של שתי החברות לגוף אחד. כך הצלחנו להפוך שתי חברות, שאחת מהן הייתה לפני סגירה, לחברה אחת שנמצאת בדרך הבטוחה להצלחה".

"המהלך יכול להועיל מאוד לשתי החברות" | אילן קצ'נס (צילום: יח"צ)

"מיזוג חברות מאפשר לחברת היעד, החברה שמתמזגת לתוך חברה אחרת, לקבל גישה למשאבים ולהון שיאפשר את המשך הפעילות שלה. החברה השניה, לעומת זאת, יכולה ליהנות מתוספת המשאבים שהיא מקבלת על ידי קליטת חברת היעד", מציין קצ'נס. "מדובר במהלך שיכול להועיל מאוד לשתי החברות בסופו של דבר".

במה מיזוג שונה מרכישה?

"בניגוד לרכישה, חברת היעד (החברה שמתמזגת) אינה ממשיכה להתקיים", מסביר קצ'נס, "אם במקרה של רכישה שתי החברות עדיין ממשיכות להתקיים כישויות עסקיות ומשפטיות, הרי שלאחר הליך של מיזוג – רק אחת מהן נשארת".

מהלך של מיזוג חברות משפיע מאוד על גורמים רבים – על החברות עצמן, על בעלי המניות ועל הנושים – ולכן יש צורך במספר אישורים לפני ביצוע המהלך. "לפני ביצוע המיזוג יש לבחון היטב את המהלך", אומר אילן קצ'נס. "יש לבדוק אם החברה השנייה תוכל לעמוד בהתחייבויות לנושים, מה יקבלו בעלי המניות וכיצד המהלך יועיל לכמה שיותר אנשים".

מה היתרונות של מיזוג חברות?

"מיזוג נכון, כזה שנבחן היטב לפני שלב הביצוע, יכול להביא לתוצאה סינגרטית משילוב שתי החברות, ולמעשה להביא לחברה אחת, רווחית ויעילה יותר מאשר שתי החברות הנפרדות", אומר קצ'נס. "היתרונות באים לידי ביטוי גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הניהול".

"מיזוג טוב יכול לצמצם את ההוצאות הקבועות של החברות השונות. לאחר המיזוג אפשר לצמצם כוח אדם במחלקות שנותנות את שירות דומה. במקביל, כושר המיקוח מול ספקים שונים, לקוחות ואפילו נותני אשראי משתנה לטובת החברות".

קצ'נס ממשיך לפרט את היתרונות הגלומים במיזוג חברות, ובוחר להתעכב בין השאר על השיפור של מערך הניהול. "מה שקורה בפועל זה שמיזוג מאפשר להחליף את הנהלת החברה שלא הצליחה לעבור את המשברים העסקיים. ניתן גם לאחד את ההנהלות, אם נראה שהמהלך הזה יועיל יותר לשיפור התפוקה והרווחים".

"כושר המיקוח משתנה לטובת החברות". אילן קצ'נס (צילום: יח"צ)

"מיזוג שנעשה בצורה נכונה ומקצועית מאשר לחברה השנייה לנצל את המשאבים של חברת היעד בצורה יעילה יותר. כך לדוגמא, חברת ההסעות שמיזגה לתוכה את חברת ההובלות יכלה לנצל את צי הרכב של חברת ההובלות ואת מערך הנהגים שלה. פתאום, במקום שיהיו נהגים שסובלים מחוסר עבודה – הם נהנים מהרבה יותר שעות עבודה וממשכורת גבוהה יותר בהתאם".

"לא מספיק בעלי חברות מכירים את האפשרות של מיזוג חברות, ולא הרבה יודעים מה היתרונות הגלומים במהלך כזה", מסכם אילן קצ'נס, "בסופו של דבר, אמנם החברה נמחקת ולא פועלת יותר כיישות עצמאית, אבל באמצעות מהלך כזה ניתן לשמור על נכסי החברה ועל העובדים. אני ממליץ למנהלי חברות שנמצאים במשבר להתייעץ עם מומחים כדי למצוא פתרונות אפשריים שיוציאו אותם מהבוץ".

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
כל מה שצריך לדעת לפני שעושים קעקוע ראשון
קעקועים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למעשה, כולנו...
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...