Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך לזהות אם אנו חווים פוסט טראומה

איך לזהות אם אנו חווים פוסט טראומה
קרדיט pixabay

הפרעת דחק פוסט טראומטית היא תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה, ההפרעה נגרמת עקב תגובת דחק מתמשכת לאירוע טראומטי מסוים. ישראלים רבים חווים טראומה במהלך חייהם, בדרך כלל כתוצאה ממלחמות, אירועי טרור ומעשי איבה, תאונות דרכים, תקיפות מיניות, מחלות קשות ואירועים מסכני חיים אחרים. החשיפה לאירוע טראומטי משפיע על כל אדם, לכן תגובות דחק לאחר האירוע הן תופעה שכיחה, אך במצבים שבהם התסמינים ממשיכים יותר מחודש לאחר האירוע, ככל הנראה האדם סובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית וחשוב לסייע לו באמצעות טיפול מקצועי.

איך לזהות אם אנו חווים פוסט טראומה
קרדיט pixabay

תגובות שכיחות למי שחווה אירוע פוסט טראומטי

הפרעת דחק פוסט טראומטית, באנגלית PTSD, גורמת לתגובת דחק מתמשכת לאחר האירוע אשר כוללת בדרך כלל עוררות מוגברת, הימנעות מגירויים העשויים להזכיר את האירוע, חודרנות של האירוע למחשבות ועוד. אדם שחווה פוסט טראומה עלול לפתח סימפטומים פוסט טראומטיים וללא טיפול מותאם אישית הסימפטומים יהיו מתמשכים ויפגעו משמעותית באיכות חייו.

כדאי לדעת כי יש להפרעת פוסט טראומה תסמינים מוכרים רבים ומגוונים כגון:

זכרונות מציפים וחודרניים – אחד מהסימפטומים המוכרים של פוסט טראומה הוא הזיכרון החודרני מהאירוע שמציף את האדם, הזיכרונות החודרניים מתמשכים ותוקפים את האדם מידי יום ובכל מקום שהוא נמצא בו. הזיכרון החודרני גורם לתחושות של פחד ואימה כפי שהאדם חווה בזמן האירוע הטראומטי עצמו.

סיוטים בלילה – רוב האנשים החווים פוסט טראומה חרדים בעיקר מהסיוטים התוקפים אותם בלילות. אדם שחווה פוסט טראומה בדרך כלל יחלום על האירוע הטראומטי שהוא חווה, ולחלומות  נלווים תחושות קשות של חרדה ורגשות שליליים, לעיתים האדם מתעורר משנתו עם התקף חרדה ממשי, והוא מרגיש כאילו הוא עובר את האירוע מחדש.

תגובות דיסוציאטיביות – מצבי פלאשבק הגורמים לניתוק מהמציאות ולתחושה שחווים מחדש את האירוע הטראומטי. לדוגמה, אישה שחוותה תקיפה מינית וכל מגע אינטימי מעורר את התגובות הדיסוציאטיביות אצלה, לכן היא מתקשה לחזור לחיים אינטימיים רגילים שקדמו לאירוע. התגובות הנפשיות מעוררות גם סימפטומים גופניים המזכירים סימפטומים של חרדה, למשל הזעה, רעד בכל הגוף, תחושת עילפון, חולשה כללית וכד'.

הימנעות ממצבים שעשויים להזכיר את האירוע הטראומטי – רבים מהאנשים שסובלים מפוסט טראומה ינסו להימנע מכל דבר שעשוי להזכיר להם את האירוע הטראומטי. לדוגמה, אדם הסובל מ-PTSD לאחר תאונת דרכים קשה יעשה הכול כדי שלא לנהוג קרוב למקום בו אירעה התאונה או שהוא יסרב לנהוג ברכב.

פגיעה ביכולות קוגניטיביות – תסמין מוכר של הפרעת דחק פוסט טראומטית, ההפרעה משפיעה על מצב הרוח, גורמת לרצון להתבודד, יש נטייה להאשמה עצמית והאדם מתקשה לחשוב מחשבות חיוביות.

תגובות פיזיולוגיות – פוסט טראומה מתמשכת גורמת לשינויים משמעותיים מבחינת תגובות פיזיולוגיות הקשורות לאירוע, למשל התפרצויות זעם, קשיי ריכוז, הפרעות שינה, נטייה להתמכרויות, התנהגות מסוכנת וחסרת רסן וכו'.

ראוי לציין כי כל אדם מגיב לחוויה טראומטית באופן שונה. הסימפטומים של פוסט טראומה תלויים באופי האירוע, בעוצמת ובמשך האירוע הטראומטי, במאפייני האישיות של האדם וגם בתמיכה המשפחתית והחברתית שהאדם מקבל מהסובבים אותו. 

חשיבות הטיפול על ידי מומחה בתחום הפוסט טראומה

נפגעי פוסט טראומה חייבים לקבל תמיכה מהסביבה הקרובה, ובנוסף עליהם לעבור אבחון מקצועי ומדויק על ידי מומחה על מנת להתאים עבורם טיפול אישי. פסיכיאטר מומחה לטיפולים בנפגעי פוסט טראומה יבצע אבחון מקצועי ולרוב הוא ימליץ על טיפול משולב הכולל תרופות המותאמות לתסמינים הקליניים כמו דיכאון וחרדה, בשילוב טיפול התנהגותי קוגניטיבי. 

טיפולי פסיכותרפיה יעילים מאוד לנפגעי פוסט טראומה, ניתן לשלב בהם טיפול בחשיפה ממושכת, EDMR, קנביס וקטמין. בחירה נכונה של מומחה מבטיחה טיפול מיטבי ובעזרת המומחה ניתן להקל על סבלו של האדם ולשפר את איכות חייו.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...
כיצד מתמודדים עם דיסגרפיה?
ישנם ילדים אשר מתמודדים עם קשיים בכתיבה. קשיים מעין אלה...