Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

נתיב הגבורה – בעקבות אתרי מורשת קרב בגולן

נתיב הגבורה – בעקבות אתרי מורשת קרב בגולן

בתקופה זו של זיכרון ועצמאות, מועצה אזורית גולן מזמינה את תושבי ישראל ללכת בנתיב הגבורה, בין אתרי מורשת קרב, אשר מהווים עדות לקרבות הקשים שניטשו על אדמת הגולן, בהגנה על מדינת ישראל כולה. נתיב הגבורה הופך אתרים אלה לעדות חיה, עדות לסיפורי העוז, הגבורה, הרעות ואהבת הארץ, מימי קדם ועד ימינו.

"עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" יגאל אלון

  • ביקור בשרידי המבנים העתיקים של העיר גמלא עליה פקד יוסף בן מתתיהו
  • הקרב בתל סאקי, "קודקוד כאן סידן 616ב. תמסור ד"ש בבית. יותר לא נתראה. עבור."
  • אנדרטת עוז 77 בעמק הבכא והקרב על הר חרמון בעקבות מלחמת יום הכיפורים
  • מצפה נוקייב ו"מבצע סנונית" המשותף לכוח חטיבת גולני ושייטת 13
  • מצפה גדות והסיפור של אומץ תושבי קיבוץ גדות
  • אתר ההנצחה לחיילי גדוד 12 של גולני
  • ריצת האנדרטאות 

קרב גמלא, 67 לפנה"ס –  במקום עיר עתיקה, השוכנת בתחומי שמורת טבע גמלא, ניתן  לערוך סיור ולהתרשם מבית הכנסת העתיק, החומות ושרידי המבנים העתיקים ולצפות במפל גמלא, הגבוה בישראל ובנשרים החגים סביבו. היסטוריה: בשנת 66 לפנה"ס, יוסף בן מתתיהו, שהיה מפקד המרד הגדול נגד הרומאים בגליל, ביצר את העיר גמלא בה פליטים רבים אשר נמלטו מערים שנכבשו על ידי הרומאים מצאו בה מחסה. כשנה לאחר מכן הטילו הרומאים מצור על העיר ופרצו את החומה מסביב לעיר וחדרו אליה. לבסוף, הרומאים השתלטו על גמלא והרגו תושבים רבים, האחרים גמלו בליבם לקפוץ מן הצוק הגבוה של העיר ולא ליפול בידי הרומאים.   הוראות הגעה: מערבה מכביש 808, כ-1.9 ק"מ מצפון לצומת דליות. הכניסה בתשלום.

אנדרטת עוז 77, עמק הבכא – באתר ההנצחה לחללי גדוד 77, ניצבים אנדרטה לזכר חיילי הגדוד ונשתל עץ לזכרו של כל חלל שנפל בקרב. הטנק שבאתר הוא טנק סורי אשר נעצר בדיוק בנקודה בה הוא נמצא וישנה תצפית לעבר העמק המדהים ביופיו והגבול הסורי. באתר מערכת שמע המספרת על הקרב הקשה שהתחולל באזור. בסינמה אלרום, ניתן לצפות בסרט "עוז 77" להבנה מעמיקה יותר של הקרב בעמק.  היסטוריה: המישור השוכן בצלו של הר חרמונית הגבוה, ידע את אחד הקרבות הקשים של מלחמת יום הכיפורים, בו נלחמו השיריונאים של גדוד 77 בטנקים הסורים, שניסו לחדור דרך העמק לעורף כוחותינו. הוראות הגעה: מול הכניסה לקיבוץ אלרום (כביש 98) יוצאת דרך סלולה מזרחה. נוסעים 1.5 ק"מ פונים שמאלה ב"מזלג" הדרכים, נוסעים קילומטר וחצי נוספים ומגיעים לרחבת החניה שלפני האנדרטה. טלפון לתיאום הסרט בסינמה אלרום: 04-6838016.

הקרב בתל סאקי –  תל א-סקי הינו תל געשי קטן, הניצב מול קו הפסקת האש עם סוריה, בו פינת הנצחה ל-32 הנופלים בקרב באותה הגזרה. היסטוריה: "קודקוד, כאן סידן 616ב. תמסור ד"ש בבית. יותר לא נתראה. עבור" הציטוט המוכר והמצמרר של סרן מנחם אנסבכר, מפקד הכוח בגזרת לחימה זו מעביר בקצרה את שחשו הלוחמים בבונקר הצפוף  שבתל הגעשי הקטן, תל א-סקי. אחרי יותר מ-30 שעות מצור, שמעו הלוחמים טנקים מתקרבים ומישהו צועק בעברית "יש פה שריונאים?", סיפור על קרב שמאחוריו הרבה אומץ ועיקשות לנצח. הוראות הגעה: מצומת מגשימים נוסעים כ-4.5 ק"מ צפונה בכביש 98 ופונים מזרחה בדרך הקצרה הפונה לרחבת החניה שלמרגלות ההר.

מצפה נוקייב –  המצפה אשר נמצא בראש התל המשקיף על הכנרת, הוקם כאתר הנצחה לנופלים ב"מבצע סנונית" שנערך במקום זה נגד הסורים במרץ 1962. במצפה אנדרטה לנופלים ואנדרטה מיוחדת לחייל הנעדר, יעקב דביר. המועצה אזורית גולן הציבה במקום שלט "ברוכים הבאים" מאחר והאתר הינו אחד מששת שערי הכניסה לגולן. היסטוריה: המבצע היה פעולה משותפת של כוח חטיבת גולני ושייטת 13 נגד כפרים ומוצבים סוריים ברמת הגולן אשר ירו לעבר דייגים ישראליים בכנרת בחודשיים שלפני המבצע.. הוראות הגעה: ממערב לכביש 92, כ-3 ק"מ צפונית לקיבוץ עין גב.

מצפה גדות –  במקום מצפה ואנדרטה בתוך מוצב סורי נטוש מימי מלחמת ששת הימים. מהמצפה ניתן לראות בבירור את עמק החולה ואת הדרך המחברת בין הגליל והגולן, לטייל בין התעלות והבונקרים ולשמוע את הסיפור של חברים קיבוץ גדות מול ההפגזות הסוריות. היסטוריה: עד מלחמת ששת הימים שימש המקום כמוצב סורי אשר היה מבוצר ושלט על הסביבה והדרך הראשית המחברת בין הגליל לגולן ובכך הקנה לסורים יתרון אסטרטגי משמעותי על העמק.  חברי קיבוץ גדות, שהוקם ב-1949 ונמצא למרגלות המוצב הסורי, ספג הפגזות מתמשכות ולאחר כל הפגזה נבנה מחדש. בשנות ה-60 ההפגזות גברו. אחת ההחלטות שעמדו לעיניי המנהיגים במלחמת ששת הימים הינה להפסיק את ההפגזות על היישוב ועל כן, חטיבת הגולן אשר תוגברה בכוחות צנחנים, גולני ושריון יצאה למשימה והשיגה את המטרה. הוראות הגעה: מצפה גדות נמצא על כביש 91, 1.5 ק"מ מערבה מצומת בית המכס העליון.

מצפה גולני – אתר הנצחה לחללי חטיבת גולני שהוקם על ידי גדוד 12 של החטיבה אשר הנציח במקום את לוחמיו שנפלו בקרבות הקשים. במקום רחבת הנצחה עם 59 שמות חללי הגדוד, רחבה נוספת בקדמה המוצב שבה מונצחים 32 שמות נופלים בקרב תל פאחר ותחנות שמע הממחישות את מהלך הקרב ותוצאותיו באמצעות סיפורים אישיים של לוחמים. היסטוריה: תל פאחר היה אחד ממוצבי צבא סוריה שחלשו על צפון עמק החולה וציר ההבקעה העיקרי של צה"ל לצפון הגולן במלחמת ששת הימים. חטיבת גולני הופקדה על השתלטות המוצב מהעורף ובמהלך התנועה ליעד נפגעו הטנקים והזחל"מים מאש סורית וחיילים ירדו לצידי הדרך כדי לטפל בפצועים. לאחר שתכנית הקרב השתבשה, פקד המג"ד על התקפה ישירה מהחזית המוצב ומתחתיו ועל כן מפקדי המשנה הצליחו לארגן תחת אש כוחות מאולתרים לביצוע משימת ההתקפה. הוראות הגעה: מאזור חורשת טל נוסעים מזרחה (כביש 99) לכיוון הבניאס. אחרי העיקול החד והגשר על הבניאס ממשיכים עוד כ-500 מטר, חולפים על פני הגשר החדש מבטון פונים ימינה ומיד שמאלה ועולים על ציר הנפט לכיוון דרום. ממשיכים עוד כ-2 קילומטרים עד שמבחינים מצד ימין במגרש החניה.

ריצת האנדרטאות – על אותה אדמה שידעה קרבות, מתקיימת "ריצת האנדרטאות" להנצחתם של חללי צה"ל אשר נפלו בקרבות ברמת הגולן. הריצה תתקיים בקבוצה בין אתרי אנדרטאות ואתרי מורשת קרב אשר במהלכה יסופרו סיפורי מורשת קרב. הריצה תתקיים ביום שני ה' באייר, 1.5.2017, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. כינוס על ציר 98 (מיקום מדויק יימסר בהמשך לנרשמים) בשעה 16:15, ההשתתפות מגיל 15.

באזורי האתרים ישנם מגוון אפשרויות לינה, מסעדות וגנים לאומיים אשר ניתן לקבל עליהם מידע באתר תיירות גולן: בטלפון: 04-6678800

 

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
"עליתי מהתהום לפיסגה, אני חיה בשביל השליחות שלי"
מזית רפמן היא לא עוד קואוצ'רית ויועצת זוגית סטנדרטית שתפגשו....
נשקים מסוגים שונים, תחמושת בכמות רבה ומעל לחצי מליון שקלים נתפסו בדירה במעלות
שוטרי המחוז הצפוני תפסו בתוך בית משפחה במעלות תרשיחא נשקים...
31
כיצד להצליח באמת בעולם העסקים?
ישראל נחשבת לארץ של יזמים סדרתיים ויש בה לא מעט...
'שבת ירוקה' בחוצות המפרץ אואטלט: סדנת מחזור אקולוגית לכל המשפחה!
סדנת מחזור ירוקה ואקולוגית לילדים ולכל המשפחה, עם "ראש הברוש"...
שיתוף פעולה ראשון בין אשכול גליל מערבי ומיזם אוצרות הגליל לקידום התיירות בגליל המערבי
שיתוף פעולה ראשון בין אשכול גליל מערבי ומיזם אוצרות הגליל...
עיריית קריית ביאליק השקיעה 1.5 מיליון ₪ במגרשי קט רגל
לקראת חופשת הקיץ השלימה עיריית קריית ביאליק הקמה ושדרוג ארבעה...
עיריית קריית ביאליק יזמה קורס הכשרה שנתי לסייעות גננות
בכדי להעצים ולהכשיר את הסייעות בגיל הרך יזמה עיריית קריית...
שרי האוצר והתקשורת ביקרו במגדל העמק
בשבוע שעבר התארחו במגדל העמק שר התקשורת יועז הנדל ושר...
עופר דנינו - מורה מאורט קריית ביאליק נבחר כ"המורה של המדינה"
כמעט כל שנה מצליחים מורים ומורות מקריית ביאליק להיכנס לרשימה...
גאווה מקומית- הצעירים והצעירות שהופכים את אזור הצפון ליפה וטוב יותר
בטקס מכובד שנערך במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל חולקו 142...
מילואות נפרדת מרמי רז
במהלך אספת מנהלי המשקים השנתית של מילואות, אשר התקיימה ביום...
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקר בעכו העתיקה
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן ואנשי המקצוע של...
עמותה לחולי סרטן
איך להתגבר על תקופה כמו מחלה או שיקום?
כל עוד אנחנו בריאים והכל אצלנו תקין לא תמיד אנחנו...
סיכום פעילות למען בעלי חיים בבתיה"ס היסודיים בקריית ביאליק
לאחר העברת התוכנית "יחס חיובי לבעלי חיים" במשך 15 שנים...
השיטור העירוני קריית ביאליק בתפקיד המיילדת
השיטור העירוני קריית ביאליק עסק בשבוע שעבר בפעילות שגרתית בשכונת...
דירות לפי שעה בחיפה
להגיע לביקור קצר ואיכותי בחיפה
דרך מושלמת ליהנות מהעיר חיפה זה באמצעות דירות לפי שעה...