Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

 מאהל מחאה נגד אישור התוכנית להרחבת בז"ן בחיפה

 מאהל מחאה נגד אישור התוכנית להרחבת בז"ן בחיפה
מאהל כחלון. צילום באדיבות מגמה ירוקה

 מזה שבוע – משפחות, תושבי חיפה, פעילים חברתיים וארגוני הסביבה, מקיימים מאהל מחאה בסמוך לביתו של השר משה כחלון ברחוב הירקון בחיפה.

הם דורשים מכחלון לבטל את האישור שניתן להרחבת בז"ן  (בתי הזיקוק בחיפה) ולצאת כנגד התכנית השערורייתית שמעמידה בסכנה את בריאותם של קרוב למיליון תושבי המטרופולין.

כחלון, שר האוצר, הוא הכתובת של תושבי מפרץ חיפה משום שהוא השר הממונה על מנהל התכנון, על המועצה הארצית לתכנון ובנייה שאף היו"ר שלה, מר אביגדור יצחקי, הוא מינוי של השר כחלון- זו החליטה לפני כחודש וחצי, בדיון חטף, לאשר את תכניות ההרחבה של התעשייה המזהמת בישראל, על אף התחייבויות קודמות שתוכנית מסכנת שכזו לא תצא לפועל. תחת חותמתו של כחלון עברה התכנית להרחבת בתי הזיקוק.

רק לפני שבועיים מתחם בז"ן דורג שוב על ידי המשרד להגנת הסביבה כמפעל המזהם בישראל. אין כל סיבה שבמסגרת התכנית הנוכחית (תכנית הסדרה סטטוטורית) יינתנו אישורים להקמת מתקני ייצור וזיקוק חדשים בתחומו.

מאהל כחלון. צילום באדיבות מגמה ירוקה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הרחבה של 43 דונם של מתחם בז"ן מבלי לדרוש התחייבות לפירוט מדויק בדבר טיבם ואופיים של המתקנים שייבנו. מאז אישור התוכנית (לפני חודש וחצי) ועד היום התקיימה סדרה של משמרות מחאה של תושבי העיר מדי מוצאי שבת מול ביתו של השר כחלון.

עם חלוף הזמן והמשך התעלמותו של השר מאיתנו, גברה ההבנה כי עלינו להחריף את המאבק אם ברצוננו להגיע לתוצאה שתוריד מהפרק את הסכנה המתמשכת לבריאותנו ובריאות ילדנו ולאוויר שאנו נושמים מדי יום. לכן הוקם מאהל מחאה בו משפחות מעבירות את הלילה עם ילדיהן עד שנזכה ליחס הראוי לנו, לטיפול הולם במחדל שמלווה אותנו עשרות שנים, בשיתוף ובשקיפות בתהליך קבלת ההחלטות ובגניזה של כל תוכנית להרחבת המפעל המזהם שמאיים לכלותנו.

מצד כחלון אין קול ואין עונה, מלבד ששניים מעוזריו שפקדו את המאהל ביום חמישי האחרון אך מאז לא התבשרנו על שינוי כלשהו במדיניותו. מנגד, מצד שכניו, תושבי חיפה וכל מי שמזדמן למקום אנחנו זוכים לתמיכה במלוא מובן המילה והתגייסות למאבק: עוברי אורח עוצרים להתעניין. שכנים מביאים אוכל ומזמינים אליהם הביתה להתרעננות ומעט הפוגה מהחום בחוץ. אנחנו נישאר מול ביתו של השר עד שיגלה מנהיגות וימשוך את האישור להרחבת בז"ן.

בשבוע הבא תוגש לבג"צ עתירתם של ארגוני הסביבה- מגמה ירוקה, אדם טבע ודין והקואליציה לבריאות הציבור כנגד ההרחבה, במקביל אליה תוגש גם עתירת הרשויות המקומיות במפרץ חיפה מדובר בשיתוף פעולה בין רשויות שכמוהו טרם נראה. אנחנו קוראים לשר כחלון להתעשת ולעצור את הרחבת בז"ן.

רוית שטוסל, חברה בקואליציה לבריאות הציבור שעברה לגור במאהל:

"תכנית הרחבת בז"ן הגיעה לפתחו של משה כחלון, פעם דרך המשרד להגנת הסביבה (משרד עליו ויתר עם התפטרותו של אבי גבאי) ופעם דרך מנהל התכנון (כאשר סמכויות התכנון הועברו למשרד האוצר). בשני הכובעים ויתר על חיפה ועל המפרץ. הפעם האחרונה הייתה כשאישר את תכנית הרחבת בז"ן והסכים לבניית מתקני ייצור וזיקוק חדשים שלא על דרך המלך וללא יכולת השגה של הציבור.הגיע הזמן שיעשה את הדבר הנכון ויפעל לצמצום התעשייה המזהמת במפרץ חיפה ולא להרחבתה."

עליזה ברקן, מקריית חיים, סבתא לנכדים ופעילה סביבתית שהצטרפה למאהל:

"אנחנו חיים בצלו של "הר געש" העומד בפני התפרצות. על משה כחלון לדאוג לתושבים כאילו היו בני משפחתו מפני הזיהום שיגבר כתוצאה מההרחבה של התעשייה המזהמת ביותר בישראל".

ליהי שחר ברמן, דוקטורנטית בטכניון, אמא לשניים, פעילה בארגון "מגמה ירוקה", שהגיעה למאהל עם פתיחתו יחד עם משפחתה (בעלה וילדיה בני החמש והשנתיים): "לא כך תיארתי לעצמי שאבלה את חופשת הקיץ, אבל כחלון לא מותיר לי ברירה כשהוא ממשיך לשבת במגדל השן שלו, מתחמק מאחריותו על הרחבת בתי הזיקוק, ואנחנו כאן, 24/7, יושבים תחת המרפסת שלו עד שימנע פגיעה נוספת בבריאות של מאות אלפי משפחות ויעצור את הרחבת בז"ן".

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה": "לא ייתכן שלאחר כארבע שנות מאבק נגד תכניות ההרחבה של בתי הזיקוק, ממשלת ישראל והשר כחלון, הממונה על מנהל התכנון במדינה, ייכנעו ללחצי משפחת עופר ו"החברה לישראל" ויתנו אור ירוק להרחבה של המפעל הכי מזהם במדינה לפי דוחות המשרד להגנת הסביבה. 6 כתבי אישום תלויים נגד בתי הזיקוק בגין חריגות חמורות בפליטות מזהמים ולפי הערכות מומחים קרוב ל 50٪ מהנפט המזוקק בישראל, מיוצא לחו"ל".

בימים החמים ביותר בשנה, מוותרים התושבים הנאבקים על מיטתם הנעימה והמזגן המפנק וקוראים לכחלון לעצור את אבסורד הזיהום החיפאי בו משפחת עופר ממשיכה לגרוף את רווחיה על חשבון חייהם של תושבים וילדים שנפגעים מהזיהום החמור שמשתולל, כבר שנים ארוכות, באזור. דרישת התושבים היא חד משמעית ובלתי מתפשרת:  לא להרחבת בתי הזיקוק! כן לצמצום התעשייה המזהמת במפרץ וכן לצמצום התחלואה העודפת בסרטן ובאסטמה. לא לסיכון הבריאותי אליו חשופים כמיליון תושבי ותושבות מטרופולין חיפה וכן לאוויר נקי ולעתיד טוב יותר לתושבים שרוצים להמשיך לחיות בחיפה ובקריות ללא הזיהום והתחלואה שפוגעים ללא הרף בחייהם ובריאותם. עתיד האזור כולו מונח כיום בידיו של השר כחלון משום שרק לו יש את היכולת להטיל וטו על התכנית להרחבת בתי הזיקוק ולהתחיל במלאכת שיקום המפרץ.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
"עליתי מהתהום לפיסגה, אני חיה בשביל השליחות שלי"
מזית רפמן היא לא עוד קואוצ'רית ויועצת זוגית סטנדרטית שתפגשו....
קעקועים בקריות
ממותה אינק - סטודיו מוביל לפירסינג וקעקועים בקריות
פירסינג בקריות פירסינג בקריות נחשב כיום לאחת מהדרכים הפופולריות ביותר לביטוי...
"שישי לייב" בצפון הארץ ייערך במהלך חודש ספטמבר בחוצות המפרץ: זמרים בלייב מידי שישי
חוצות המפרץ אאוטלט, מקבוצת קניוני עופר וחברת אשטרום, יערוך במהלך...
מוקד שחף מתמזג לתוך קבוצת צוות 3
מחזקים את הביטחון בצפון: "מוקד שחף", הפועל באזור חיפה והקריות,...
נשקים מסוגים שונים, תחמושת בכמות רבה ומעל לחצי מליון שקלים נתפסו בדירה במעלות
שוטרי המחוז הצפוני תפסו בתוך בית משפחה במעלות תרשיחא נשקים...
להקיש ולתופף באופן המושלם
בשביל להיות מתופף תותח ומצוין יש צורך בביצוע קפדני ונישנה...
מה עושה עורך דין העוסק בחוזים?
עורך דין לענייני חוזים עוסק בחוזים והסכמים משפטיים, שמהווים חלק...
מה הם דיני משפחה?
מה הם בעצם דיני משפחה ולמה צריך אותם? נתחיל במה היא...
מגדלי אקרו
ענף הבנייה הוא אחד הענפים המבוקשים ביותר, העבודה בה לעולם...
מעבר דירה לא חייב להיות טראומטי
מעבר דירה הוא תמיד הזדמנות להתחלה חדשה וזה די טבעי...
'שבת ירוקה' בחוצות המפרץ אואטלט: סדנת מחזור אקולוגית לכל המשפחה!
סדנת מחזור ירוקה ואקולוגית לילדים ולכל המשפחה, עם "ראש הברוש"...
שיתוף פעולה ראשון בין אשכול גליל מערבי ומיזם אוצרות הגליל לקידום התיירות בגליל המערבי
שיתוף פעולה ראשון בין אשכול גליל מערבי ומיזם אוצרות הגליל...
מטבח אקלקטי - כמה סגנונות במטבח אחד
מטבח הוא אחד האזורים המרכזיים בבית. במטבח נעשות פעולות רבות...
פריצת דרך נוספת בתחום השרות הדיגיטלי - ייעוץ בהתפתחות הילד און ליין בכללית חיפה וגליל מערבי
לא צריך לחכות: ייעוץ הווידאו  החדש והמקצועי של כללית מאפשר...
עיריית קריית ביאליק השקיעה 1.5 מיליון ₪ במגרשי קט רגל
לקראת חופשת הקיץ השלימה עיריית קריית ביאליק הקמה ושדרוג ארבעה...
עיריית קריית ביאליק יזמה קורס הכשרה שנתי לסייעות גננות
בכדי להעצים ולהכשיר את הסייעות בגיל הרך יזמה עיריית קריית...